In welk bed slaap je het best?

Een mens slaapt zo'n 30% van zijn leven. Het is dus erg belangrijk om in een goed bed te slapen. Want hoe beter je slaapt, hoe beter je je voelt. Maar in welk bed slaap je eigenlijk het best?

Lekker slapen is goed voor een mens en een goed matras met de juiste bedbodem is daar natuurlijk een heel belangrijk onderdeel van.

Bedbodems

Er zijn 3 soorten bedbodems. Een boxspring, een spiraalbodem en een lattenbodem.


Boxspring

Een boxspring is een hele zachte bedbodem, die bestaat uit een stalen frame met daarin springveren. Je krijgt een zacht gevoel, maar door er een wat steviger matras op te leggen wordt deze bodem wat minder zacht.


Spiraalbodem

Een spiraalbodem is geschikt voor mensen die veel bewegen tijdens hun slaap. Doordat de spiralen bij een grotere lichaamskracht meer tegendruk geven, wordt het bewegen vergemakkelijkt.

Ander sterk punt in vergelijking met de 2 andere soorten bedbodems is een goede ventilatie door de open structuur.

 

Lattenbodem

Een lattenbodem is er in verschillende uitvoeringen. Duurdere types kun je individueel, naar je eigen lichaam instellen. Nadeel is dat wanneer je beweegt, er een kans is op nadeinen. Bovendien is de ventilatie minder goed dan bij een boxspring en spiraalbodem.

Slaaptip 1: Ga pas naar bed als je je echt moe voelt en vermijd inspannende of opwindende bezigheiden vóór het slapengaan.


2 of 1

Een tweepersoonsbedbodem kan uit 1 geheel bestaan, maar ook uit 2 aparte bedbodems. Omdat je met z'n tweeën veel kunt bewegen en je daar wakker van kunt worden als je op 1 bodem slaapt, kun je er ook voor kiezen om voor 2 aparte bodems te gaan. Als je veel verschilt in lichaamsgewicht kun je ook beter kiezen voor 2 bodems die indvidueel instelbaar zijn.


Matrassentest

Je kunt niet zo maar even op een matras gaan liggen en op basis van die 1 of 2 minuten een matras wel of niet kopen. Er zijn een aantal dingen waar je op kunt letten.

  • Ga op je rug liggen en voel of je met een rechte, holle of bolle rug ligt. Let op de ondersteuning van je onderrug en hoe je billen in de matras zakken. Welk matras ligt het lekkerst?
  • Kies wat voor jou het meest comfortabel is: wil je in de matras wegzakken of er juist bovenop blijven liggen?
  • Ga op je zij liggen. Voel hoe je schouder in de matras zakt. Let ook op de vorm van je rug, is die recht, hol of doorgezakt. En hoe is de ondersteuning van je lendenen.
  • Draai een aantal keer heen en weer op de matras. Op welk matras kun je het lekkerst draaien en op welk matras vind je na het draaien weer het snelst een fijne slaaphouding?

Slaaptip 2: Sluit elke avond af met een vast ritueel. Voer de diverse handelingen steeds in dezelfde volgorde uit.


Kussen kiezen

  • Ga op het kussen liggen en voel of je hoofd in 1 lijn ligt met je wervelkolom. Let op de ondersteuning van je nek en voel of je nekspieren zich ontspannen.
  • Ligt je hoofd, wanneer je op je zij ligt, in 1 lijn met je wervelkolom? Let op of je nekspieren zich ontspannen en hoe de ondersteuning van je nek is.
  • Ligt je hoofd in het kussen of erop? Wat vind je lekker liggen?
  • Wil je een voorgevormd kussen of een kussen dat je in de juiste vorm kunt kneden?
  • Ben je iemand die zijn kussen tijdens het slapen wel eens omkeert? Test dan welk kussen het gemakkelijkst keerbaar is.

 

Slaaptip 3: Als je na 10 minuten niet slaapt, ga dan naar een andere kamer. Het is de bedoeling dat je je bed uitsluitend met slapen in verband brengt en niet met wakker liggen. Ga weer in bed liggen als je je echt slaperig voelt.