Samen je huis verkopen met de interactieve makelaar

Samen met de makelaar je huis verkopen, dat is de filosofie van de interactieve makelaar. Jij doet waar jij goed in bent en de makelaar doet waar hij goed in is. Een samenwerking waarmee je duizenden euro’s kan besparen. Hierbij de belangrijkste vragen en antwoorden over dit nieuwe fenomeen.


Traditionele versus interactieve makelaar

Een traditionele makelaar neemt je al het verkoopwerk uit handen. Een interactieve makelaar geeft jou ook een actieve rol in het verkoopproces. Over het algemeen is het uitgangspunt dat je zelf prima kunt zorgen voor beeld, tekst en de bezichtigingen. Jij weet als geen ander hoe het is om in jouw huis, in jouw buurt te wonen. Iets wat een makelaar nooit zo goed kan overbrengen als jijzelf. 

 

Wat levert de interactieve makelaar?

De dienstverlening van de verschillende interactieve makelaars loopt erg uiteen. Sommige makelaars zijn in feite niet meer dan een doorgeefluik. Anderen zorgen ook voor bijvoorbeeld de woningopname, te koop-bord en onderhandelingen. Jeroen Stoop, algemeen directeur Makelaarsland, marktleider onder de interactieve makelaars: "Makelaarsland gaat nog een stapje verder dan de meeste prijsvechters en levert ook een marketingpakket, een koopovereenkomst en actieve nazorg bij de verkoop." 


Aanvullende diensten bij de interactieve makelaar

Onder andere een bouwtechnische verkoopkeuring, waardeverklaring, fotografie, advertentie, virtuele bezichtiging en extra presentatiemateriaal. Jeroen Stoop: "Makelaarsland biedt daarnaast een aantal gratis services, zoals de presentatie van een Open Huis en het omzetten van de nutsvoorzieningen bij de verhuizing. Ook krijgen verkopers van Makelaarsland € 40 korting op het verplichte energielabel." 


Wat kost een interactieve makelaar

Afhankelijk van het dienstenpakket en je makelaarskeuze, ben je ongeveer tussen de € 749 en € 1.000 kwijt. Een aantal interactieve makelaars:

Interactieve makelaars: Makelaarsland € 995 www.makelaarsland.nl. Wonex €795 www.wonex.nl. Digimakelaars €749 www.digimakelaars.nl.   €795 www.795euro.nl. Beetjehulp.nl €1.299. Livy vanaf € 0 www.livy.nl. MijnHuisVerkopen.nl vanaf €99 www.MijnHuisVerkopen.nl

De kwaliteit van de dienstverlening kan overigens per interactieve makelaar verschillen.


Verschillen tussen de interactieve makelaars

Er duiken steeds meer interactieve makelaarssites op, het is dus goed om voor jezelf de balans even op te maken. Waar wil je allemaal bij geholpen worden? De belangrijkste verschillen zitten in de verschillende pakketten die ze aanbieden. Zo kun je bij Livy kiezen of je wel of geen hulp wilt bij de bezichtigingen en als je hulp wilt bij de bezichtigingen, kun je aangeven hoe vaak zij je moeten helpen. Beetjehulp.nl helpt je alleen bij de vervolgbezichtigingen en 795euro.nl coördineert de bezichtigingen. In het pakket van Makelaarsland, Wonex en Digimakelaar zitten geen bezichtigingen. Zo zie je maar de interactieve makelaar biedt voor elk wat wils!


Voordelen van een interactieve makelaar

Allereerst natuurlijk de prijs! Je bespaart al snel duizenden euro's aan makelaarskosten. Daarnaast heb je een grote vinger in de verkooppap en je houdt zelf de controle. Over het algemeen krijg je ondersteuning gedurende het verkoopproces en je woning staat te koop via professionele woningsites. Jeroen Stoop: "Daarnaast blijkt dat de woningzoekenden een bezichtiging door de verkoper zelf zeer op prijs stellen. Niemand kan immers enthousiaster over de woning vertellen dan jijzelf. Bovendien kunnen bezichtigingen naar wens ook buiten kantooruren plaatsvinden." 

 

bestaandebouw_makelaarsbord-makelaarsland_0711

Nadelen van een interactieve makelaar

Het grootste nadeel van het inschakelen van een interactieve makelaar is dat je meer tijd en energie in het verkoopproces moet steken dan bij een traditionele makelaar het geval is. Een schatting: gemiddeld wordt een huis na zeven bezichtigingen verkocht. Het is normaal om per bezichtiging een uur uit te trekken. Daarnaast ben je tijd kwijt aan het maken van foto's en het schrijven van een verkooptekst. Al met al ben je een uur of negen onder de pannen. 


Let op!

Aangezien je de bezichtigingen alleen doet, kun je niet ter plekke terugvallen op je makelaar. Het is niet gek als je iets niet weet en je lost het professioneel op door de potentiële koper te vertellen dat je er later op terugkomt. Wees in alle gevallen eerlijk en zeg alleen dingen die je zeker weet. Dit voorkomt juridisch getouwtrek achteraf. 

Daarnaast is het verstandig om niet alleen naar de prijs van de verschillende makelaars te kijken, maar ook goed te checken welke diensten er precies worden aangeboden. Als er wordt beloofd dat je huis op gerenommeerde, grote huizensites terechtkomt, kijk dan of je niet toevallig onderaan komt te staan met maar één regel tekst. Dit gebeurt namelijk regelmatig. Het is daarom aan te raden om bij verschillende makelaars na te vragen waar en op welke wijze je woning gepromoot wordt.  


Hoe zit het met de kwaliteit van interactieve makelaars?

Interactieve makelaars zijn soms duizenden euro's goedkoper, maar de kwaliteit is hierdoor niet per se minder. Jeroen Stoop: "Als je kijkt naar hoogte van de verkoopprijs scoort Makelaarsland zelfs iets beter dan de traditionele makelaars. Ook wat betreft verkoopsnelheid halen wij betere resultaten. Bij traditionele makelaars staat een huis gemiddeld 70 dagen in de verkoop, terwijl het gemiddelde bij ons 60 dagen is. Een interactieve makelaar is dus wel goedkoper, maar het resultaat is zeker niet minder." 


Onderhandelen, sta ik er dan alleen voor?

Vind je onderhandelen maar eng? Geen zorgen, want bij de interactieve makelaar word je niet zomaar aan je lot overgelaten. Veel interactieve makelaars voeren namens jou de onderhandelingen. In het geval van Makelaarsland verloopt alle communicatie met verkoper en koper via de telefoon.

Jeroen Stoop: "Makelaarsland houdt persoonlijk contact tijdens het hele biedingproces, zowel met verkoper als met bieder. Om zorgvuldig te werk te gaan hebben wij een uniek systeem in onze website gebouwd waar de biedingprocedure door bieder en verkoper gevolgd kan worden. Ook verzoeken wij elke partij om een bod via het biedingsysteem te bevestigen. Wij horen wel eens dat mensen het invullen van het biedingformulier gedoe vinden, maar zo weten alle partijen tenminste zeker dat er geen juridische zaken over het hoofd worden gezien. Alle formulieren worden opgeslagen. Bovendien staat alle informatie die tijdens de woningopname naar voren komt, verplicht in de brochure. We willen niet het risico lopen dat er zaken verzwegen worden, transparantie is belangrijk. We hebben al zo'n 6.500 panden verkocht, maar zijn nooit in een juridische zaak verwikkeld geraakt, dus het is niet voor niets! Tijdens de biedingprocedure hebben we voortdurend contact met zowel de koper als de verkoper. Vrij traditioneel dus, maar alles gaat per telefoon. Onpersoonlijk is het dus niet, gemiddeld zijn er rond de 20 contactmomenten."